الإمام علي (عليه السلام) مصدراً من مصادر الفكر الإسلامي

, منذ 3 سنة 420 مشاهدة
الزيارات420 مشاهدة

الإمام علي (عليه السلام) مصدراً من مصادر الفكر الإسلامي
أ.د. جواد كاظم النصر الله
جامعة البصرة ـ كلية الآداب
لكل علم من العلوم مصادر أساسية، يرجع اليها أهل الاختصاص، فهي بمنزلة المنهل الصافي، الذي يزوّدهم بالقواعد الصحيحة والتطبيقات الناجحة في هذا المجال المعرفي أو ذاك.
وكان الإمام علي عليه السلام وما زال من المصادر الأصيلة للفكر الإسلامي في مجالاته المعرفية وقد حاول هذا البحث أن يقف على إسهامه سلام الله عليه في تأسيس العلوم ومنها:
(علم الكلام، وعلم الفقه، وعلوم القرآن، وعلم النحو، وعلوم البلاغة) مستدلاً على ذلك بكلامه عليه السلام وبالآيات القرآنية وبالنصوص التاريخية والأدبية.
العدد الثاني: الملخص الرابع

Imam Ali (peace be upon him) as a Source of the Islamic Mind
Prof. Dr. Jawad Kadhim Al-Nasirallah
Basra University - College of Arts
For each a pillar there should be sensual sources the specialists revert into, they are the pure fount providing such specialists with the correct rules and successful applications in a meant knowledge field.
Imam Ali has been one of the genuine sources of the Islamic mind in the knowledge fields the present paper endeavours to shed light on his contributions in erecting sciences: linguistic, theology, Quranic sciences, syntactic and eloquence sciences and relies heavily on the speeches of the Imam, Quranic Ayahs and historical and literary texts.

مواضيع قد تعجبك

Execution Time: 0.0173 Seconds