منهجية إقصاء سيرة الإمام علي (عليه السلام) في كتاب السيرة النبوية لابن هشام (ت 218) هـ
أ.م.د. شهيد كريم محمد الكعبي
جامعة ميسان- كلية التربية للعلوم الإنسانية
يفترض هذا البحث أن النص السيري(المروي والمدون سواء في المصادر المتخصصة أم غيرها) حاله حال النص التاريخي بنحو عام، قد مر بمراحل متعددة تباين فيها كماً ونوعاً بين التوسع والابتسار، عبر عملية اعادة الانتاج التي خضع لها بفعل نشأته وفق معايير السائد والمهمش، وهو ما أفقد كثيراً من أحداثه حقيقة وجودها والدور الذي أدته في صياغة الواقع التاريخي حينها. ونعني بالسائد: السلطة السياسية والعقدية والفكرية المنبثقة عن حدث السقية وامتداداته بنو أمية/بنو العباس، وما مثلوه منهج وسلوك حكم الجماعة الإسلامية على امتداد عصورها، أما المهمش فهو: المنهج الفكري والعقدي والفلسفي والسلوكي الذي أراد السائد إزاحته ما استطاع، وقد مثله الإمام علي(عليه السلام) وأهل بيته وشيعتهم.
وقد ناقش البحث هذا التباين عبر مفردة الاقصاء التي تنوعت ممارستها على النص السيري، فتارة تكون صادرة من الراوي كما فعل زياد البكائي-أحد رواة سيرة ابن إسحاق- بعدم سماحه لابن هشام برواية بعض الأخبار مثلاً وتارة تكون من المؤلِّف كما فعل ابن إسحاق بعدم ذكره لخبر هجرة عائلة النبي(صلى الله عليه وآله) مع الإمام علي(عليه السلام) مثلاً، وتارة تكون من المهذِّب كما فعل ابن هشام حين حَكَّم ذوقه ومزاجه بإسقاط بعض الأخبار والروايات والأشعار من سيرة ابن إسحاق.
وقد لجأ البحث لآلية أو منهجية المقابلة والتحليل والتفكيك للنص السيري للولوج إلى ما قرره من نتائج.
العدد الثاني: الملخص الثالث
Policies to Eliminate Imam Ali Chronicle from Ibn Husham (218H, died) Prophetic Chronicle
Shahid Karim Mohammed al-Kaabi
Maysan University - College of Education for Humanities
The current research paper pontificates about the biographical text, narrative and recorded in specialized sources or other, passing, in general, through several stages and varying in terms of amount and style, expansion and brevity, as it is reproduced due conditions of the common and the marginalized. Consequently, it loses much of its truth and role in shaping history. The common, here, designate political, ideological and intellectual authority emanating from Alsaqefa event and its repercussions; Umayyads and the sons of Abbas who take hold of power over the ages, yet the marginalized do the approach intellectual, religious and philosophical and behavioral held by Imam Ali (Peace be upon him and his posterity ), it is the common who desire to obliterate the marginalized at all costs.
The study tackles such a discrepancy through the word “marginalization” varied practically in the chronicle text; sometimes it is manipulated by the narrator as Ziad Bakaie, one of the narrators of Ibn Ashak chronicle, prevented Hisham from narrating some events as an example, or sometimes the author himself, as Ibn Ishaq, did not mention the migration events of the prophet family with Imam Ali, sometimes for elegancy as Ibn Hisham skips some news, narratives and poems in the Ibn Ishaq chronicle.
Ultimately, the research study reverts into mechanisms of comparison, explication and analysis in the narrative text to have the major conclusions.